Hrvatsko filozofsko društvo, Odsjek za filozofiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i TIM press pozivaju vas na predavanje
Prof. dr. sc. Costica Bradatan (Sveučilište Texas Tech, Lubbock, SAD):
The Social Predestination of Failure (Socijalna predodređenost neuspjeha)
Predavanje će se održati u srijedu, 6. ožujka 2024., u 18.00 sati, na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (Ivana Lučića 3), Dvorana 1 (u prizemlju zgrade).
Predavanje će biti na engleskom jeziku i ulaz je slobodan.
O predavaču:
Costica Bradatan (rođen 1971.) rumunjsko-američki je filozof te profesor humanističkih znanosti na Honors Collegeu Sveučilišta Texas Tech u Sjedinjenim Američkim Državama i počasni profesor filozofije na Sveučilištu Queensland u Australiji. Napisao je sedam i uredio sedam knjiga, a uz znanstveno-stručne članke redovito objavljuje i popularne članke u New York Timesu, Times Literary Supplementu, Aeonu, Dissentu i The New Statesmanu. Njegova knjiga Dying for Ideas. The Dangerous Lives of the Philosophers (2015.) prevedena je na dvadesetak jezika, a zagrebačka izdavačka kuća TIM press dosad je objavila prijevode dvaju njegovih djela: U slavu neuspjeha. Četiri lekcije iz poniznosti (2023.) i Umrijeti za ideje. Filozofija kao opasan poziv (2020.).
Sažetak predavanja Social Predestination of Failure:
In my lecture I will show that the way we think about success and failure today, at least in the West, is a late echo of the Calvinist doctrine of predestination. Fundamentally, and despite the intervening historical distance, the early Calvinists and we late capitalists employ the same patterns of thinking. Save for some niceties of language, today’s successful relate themselves to the “losers” of the social and economic game not very differently from how the communities of “chosen” believers treated the “reprobates” in their midst. The same assumption of damnation defines both cases: it’s who you are, and not what you do or say or think, that seals your fate. The pattern exhibits several features: a primary need for differentiation, a good measure of self-righteousness, an obsession with purity and fear of contagion, a compulsion to exclude, an incurable anxiety over personal salvation. Most importantly, in both cases there is the same postulation, through an act of societal fiat, of a group of people as “bad” human material, something the others single out and ostracize.